- priemyselný dizajn a konštrukcia

Power pasta - nový spôsob uskladnenia energie

 

Zdá sa že najväčší problém s uskladnením vodíku je už vyriešený

 

Vedci z Fraunhoferovho inštitútu pre výrobnú technológiu a pokročilé materiály IFAM v Drážďanoch prišli s palivom na báze vodíka - Powerpaste, ktoré je založené na tuhom hydride horečnatom.
Vodík vo forme pasty by mohol napájať zariadenia zajtrajška. Pasta zmieša vodík s horčíkom a prísadami a vytvorí hladkú pastu. Pastové kazety môžu napájať zariadenia
 „Powerpaste uchováva vodík v chemickej forme pri izbovej teplote a atmosférickom tlaku, aby sa mohol podľa potreby uvoľniť,“ vysvetľuje Dr. Marcus Vogt, výskumný pracovník spoločnosti Fraunhofer IFAM. A keďže sa Powerpaste začína rozkladať až pri teplotách okolo 250 ° C, zostáva bezpečná, aj keď e-kolobežka stojí celé hodiny na slnku. Tankovanie je navyše mimoriadne jednoduché. Namiesto toho, aby jazdci vyrazili na čerpaciu stanicu, musia iba vymeniť prázdnu kazetu za novú a potom znovu naplniť hlavnú nádrž vodou.
Východiskovým materiálom Powerpaste je horčík, jeden z najhojnejších prvkov, a preto ľahko dostupná surovina. Na palube vozidla sa Powerpaste uvoľňuje z patróny pomocou piestu. Keď sa pridá voda z palubnej nádrže, následná reakcia generuje plynný vodík v množstve dynamicky upravenom podľa skutočných požiadaviek palivového článku. V skutočnosti iba polovica vodíka pochádza z Powerpaste; zvyšok pochádza z pridanej vody.
„Powerpaste má teda obrovskú hustotu ukladania energie,“ hovorí Vogt. „Je podstatne vyššia ako pri vysokotlakovej nádrži s tlakom 700 bar. A v porovnaní s batériami má desaťkrát vyššiu hustotu ako skladovanie energie. “ To znamená, že Powerpaste ponúka sortiment porovnateľný s benzínom alebo dokonca väčší. Poskytuje tiež vyšší rozsah ako stlačený vodík pri tlaku 700 bar.


Vhodné pre elektronické kolobežky - a tiež pre ďalšie aplikácie


Vďaka svojej veľkej hustote akumulácie energie je POWERPASTE tiež zaujímavou voľbou pre automobily, dodávkové vozidlá a predlžovače dojazdu v elektrických vozidlách na batériu. Podobne by to tiež mohlo výrazne predĺžiť čas letu veľkých dronov, ktoré by tak boli schopné lietať skôr niekoľko hodín ako iba 20 minút. To by bolo užitočné najmä pri prieskumných prácach, ako sú inšpekcie lesov alebo elektrických vedení. V inom druhu aplikácie môžu kemperi tiež použiť Powerpaste v palivovom článku na výrobu elektriny na napájanie kávovaru alebo hriankovača.


Powerpaste pomáha prekonávať nedostatok infraštruktúry


Okrem poskytovania vysokého prevádzkového rozsahu má Powerpaste ďalší prospech. Na rozdiel od plynného vodíka nevyžaduje nákladnú infraštruktúru. Vďaka tomu je ideálny pre oblasti bez takejto infraštruktúry. Na miestach, kde nie sú vodíkové stanice, by preto bežné čerpacie stanice mohli namiesto toho predávať Powerpaste v kazetách alebo kanistroch. Pasta je tekutá a čerpateľná. Môže byť preto dodávaná štandardnou plniacou linkou s použitím relatívne lacného vybavenia. Na začiatku mohli čerpacie stanice dodávať menšie množstvo Powerpaste - napríklad z kovového bubna - a potom sa rozširovať podľa dopytu. Powerpaste je tiež lacná na prepravu, pretože sa nejedná o nijaké nákladné vysokotlakové nádrže ani o použitie extrémne studeného kvapalného vodíka.


Pilotné stredisko je plánované na rok 2021


Fraunhofer IFAM v súčasnosti buduje výrobný závod pre Powerpaste v Projektovom centre Fraunhofer pre skladovanie energie a systémy ZESS. Uvedenie do prevádzky je naplánované na rok 2021 a bude schopné ročne vyrobiť až štyri tony Powerpaste. 

 

Zdroj:
https://www.renewableenergymagazine.com/hydrogen/new-powerpaste-for-hydrogen-storage-20210204?fbclid=IwAR31Uauc3zs78QBHYO6wBm2n3EnylLRvzq-Xrl3ePx9fC0P5GXgcfTXYGp4


Všetky práva vyhradené. Kopírovanie textu a obrázkov je povolené len so súhlasom XTREAM a.s. a uvedením zdroja www.xtream.sk