- priemyselný dizajn a konštrukcia


Automobily Tesla budú jazdiť úplne zadarmo


Ďalšia novinka zo sveta automobilov na alternatívny pohon.

 

Výrobca elektromobilov Tesla Motors pokryje do dvoch rokov sieťou svojich „supernabíjacích“ staníc USA aj Kanadu. Majitelia budú môcť tankovať úplne zadarmo.

Tesla Motors sa preslávila už svojim elektrickým športiakom Tesla Roadster, no momentálne láme rekordy predajnosti s elektrickou limuzínou Model S. Hoci predaj sa zatiaľ nedá porovnávať s číslami, ktoré produkujú výrobcovia vozidiel so spaľovacími motormi, aj tak si Tesla vedie mimoriadne dobre. Elektromobilov Tesla Model S predalo v 1. štvrťroku viac ako Mercedesov triedy S, Audi A8, alebo BMW 7.

 

Sieť Supercharger v rekordnom čase

Úspech slávi automobilka s týmto modelom aj v Európe, odkiaľ údajne prichádza 200 objednávok týždenne. Mimochodom, Tesla Model S získala ako prvý elektromobil v histórii na tohtoročnom autosalóne v New Yorku ocenenie World Green Car of the Year 2013. Na ďalších finálových pozíciách sa umiestnili Renault Zoe a Volvo V60 Plug-in Hybrid.

 

Tesla Model S Foto: Tesla Motors
Tesla Model S Foto: Tesla Motors

 

Neprehliadnite: Tesla predčasne splatila vládnu pôžičku

Majiteľ a šéf Tesla Motors Elon Musk chce pre elektromobily vybudovať aj potrebnú infraštruktúru na čerpanie energie. Ak máte plug-in elektromobil len na prekonávanie zopár kilometrov denne pri doprave do práce a späť, alebo na nákupy, nebudete mať problém s celonočným nabíjaním z domácej elektrickej zásuvky.  Automobil však obvykle slúži aj na cestovanie a pri dlhých trasách majú elektromobily problém. Nabíjanie z bežnej zásuvky trvá nekonečné hodiny a rýchlonabíjacie „čerpacie“ stanice sa budujú len veľmi sporadicky, väčšinou z iniciatívy rozvodných spoločností.

 

Plán pokrytia sieťou staníc Supercharger v USA na konci roku 2013. Obr.: Tesla Motors

 

Plán pokrytia sieťou staníc Supercharger v USA na konci roku 2013. Obr.: Tesla Motors

Tesla Motors však prišla koncom roku 2012 so zaujímavou iniciatívou. V USA a v Kanade má v pláne vybudovať sieť výkonných rýchlonabíjacích staníc s názvom „Supercharger“ a to extrémne rýchlo.

Pokračovanie článku nižšie

 

Koncom minulého roku bolo postavených prvých šesť staníc Supercharger na pobreží Kalifornie, aktuálne k nim pribudli dve lastovičky na východnom pobreží v New Yorku a v Delaware.

Už do konca roku 2013 však má byť infraštruktúrou pokryté východné aj západné pobrežie USA a taktiež trasa po celej šírke naprieč USA. A pokrytie sa bude ďalej budovať neuveriteľným tempom. V roku 2014 má dosiahnuť 80 percent a do konca roku 2015 až 98 percent  USA a Kanady.

 

Jedna káva a batéria je nabitá

Sieť má byť dostatočne hustá, aby bolo možné včas dobiť elektromobily s dojazdom, aký majú vozidlá značky Tesla Motors. Tesla má zrejme na mysli skôr Model S s menšou, 60 kWh batériou, pri ktorom činí dojazd  zhruba 330 km. S 85 kWh batériou prejde totiž až  426 km na jedno nabitie. Verziu so 40 kWh batériou už Tesla prestala vyrábať.

 

Na stanici Supecharger má byť k dispozícii 4-6 nabíjacích stojanov. Foto: Tesla Motors

 

Na stanici Supecharger má byť k dispozícii 4-6 nabíjacích stojanov. Foto: Tesla Motors

Aktuálne stanice Supercharger s výkonom 90 kW dokážu nabiť batériu elektromobilu za 30 minút na tri hodiny jazdy rýchlosťou 60 míľ/ hod (96,4 km/hod), čo predstavuje dojazd takmer 290 km. V danom okruhu však bude ďalšia stanica  Supercharger.

Tesla však už pripravuje upgrade nabíjacích staníc, v rámci ktorého sa zvýši nabíjací výkon až na 120 kW. Dobíjanie na tri hodiny jazdy sa tým skráti na 20 minút. Update sa týka aj samotných vozidiel. Nový softvér napríklad zobrazí na paneli navigácie sieť najbližších staníc Supercharger, prináša však aj ďalšie vylepšenia manažmentu batérie.

Azda najprekvapujúcejším momentom projektu je cena elektriny, ktorú budú do svojich vozov Tesla „tankovať“ používatelia staníc Supercharger. Pre majiteľov vozidiel Tesla má byť totiž doživotne zadarmo. Takáto filozofia môže podstatne ovplyvniť ekonomiku vozidla a významne nakloniť váhy nákupných preferencií. Zaujímavý biznis model, nemyslíte?

 

Energia zo slnka

Podľa magazínu BusinessWeek sa pritom náklady na jednu stanicu vrátane inštalácie pohybujú okolo štvrť milióna dolárov (asi 180 tisíc eur) a prevádzka tiež určite nebude zadarmo. Elektrina sa však má získavať z fotovoltaických elektrární (z produkcie sesterskej firmy SolarCity) umiestnených na streche stanice a pre obdobie bez slnečného svitu sa bude ukladať do batérií. V čase rozbehu projektu však boli batériami zálohované len niektoré nabíjacie stanice.

Hovorkyňa Tesla Motors Christina Ra však pre Autobloggreen uviedla, že víziou firmy je kompletné získavanie dobíjacej elektriny zo Slnka. Tesla Motors plánuje so stanicami Supercharger expandovať aj do Európy. Prvou krajinou starého kontinentu, kde začne fungovať Supercharger, má byť Nórsko. Škandinávske krajiny majú zároveň záujem aj o samotné automobily z produkcie Tesly, čo sa prejavuje veľkým počtom objednávok.

Hoci sú elektromobily Tesla na európskom trhu až o 40 percent drahšie oproti USA, vďaka svojej kvalite, dizajnu a úžitkovej hodnote im priazeň spotrebiteľov nechýba. Čo by sa dialo, ak by sme na nich mohli jazdiť zadarmo, si sotva dokážeme predstaviť.

TIP: Tesla Model S stojí v Európe o 40 % viac než v USA

 

AutoMoto.sk komentuje: Vystúpenie zo začarovaného kruhu

Nápad stavať rýchlonabíjacie stanice za štvrť milióna dolárov za kus len preto, aby mohli majitelia vozidiel vlastnej značky jazdiť doslova „navždy zadarmo“, vyzerá natoľko uletený, že by sme mali zbystriť pozornosť. Elon Musk je totiž typ novodobého renesančného mysliteľa. Technológie priateľské k životnému prostrediu sú mu veľmi blízke, aj preto sa venuje elektromobilom a fotovoltaike. Ale myšlienku so sieťou staníc Supercharger a jazdenie „free forever“ treba dekódovať trochu pozornejšie, než iné jeho počiny.

Staré známe klišé hovorí, že máločo je také drahé, ako to, čo je „zadarmo“. A nehovoríme o mailoch z phishingu. Nuž, aj v prípade Tesly platí, že veci nemožno zovšeobecňovať. Zadarmo budú môcť nabíjať svoje batérie len majitelia vozidiel Tesla Model S, ktoré budú vybavené špeciálnym „supernabíjacím“ adaptérom. Ten je automatickou súčasťou výbavy len pri vozidlách s väčšou, 85 kWh batériou.

Pritom nie je jasné, či v cene automobilu nie je zahrnuté aj isté „predplatné“ za budúci odber elektriny. Majitelia limuzín Model S so 60 kWh batériou môžu totiž potrebný adaptér získať za príplatok 2 000 USD (cca 1 500 eur) pri objednávke auta, alebo za 2 500 USD (1 880 eur) pri dodatočnej montáži.

Každopádne nepôjde o charitu, ale ani o podnik primárne orientovaný na maximálne marže a rentabilitu. Slnečná energia k nám síce prúdi zadarmo, ale fotovoltaická elektrina už zďaleka nie je bezplatná. Hoci v krajinách ako USA môže pokojne prelomiť sieťovú paritu a byť lacnejšou, ako elektrina z klasických zdrojov.

Lacná elektrina je však dobrý spôsob, ako znížiť celkové náklady vlastníctva elektromobilov, keďže ich nadobúdacia cena je zatiaľ vyššia oproti porovnateľným modelom so spaľovacími motormi. To je ale spôsobené hlavne neporovnateľnou veľkosťou výrobných sérií - po rozbehnutí masovej výroby čistých elektromobilov sa môže karta ľahko otočiť.

Zatiaľ sa pohybujeme v bludnom kruhu – ceny elektromobilov sú vysoké, lebo sa ich vyrába málo a ľudia ich nekupujú (okrem iného) preto, že ich ceny sú vysoké. A samozrejme aj kvôli chýbajúcej infraštruktúre. Zdá sa, že Elon Musk objavil cestu, ako z tohto kruhu vystúpiť. S ročnou produkciou na úrovni 20 000 vozidiel Model S síce nemôže urobiť dieru do automobilového sveta, ale okrem pozornosti spotrebiteľov – a tých, čo sú naklonení ochrane životného prostredia nie je málo – prilákal aj pozornosť investorov.

Finančné injekcie pomôžu projekt životaschopných elektromobilov posunúť opäť o poriadny kus ďalej a môžu stimulovať dopyt po týchto produktoch. K precedensu nezostane ľahostajná ani konkurencia, takže je celkom možné, že sa „supernabíjacie“ stanice stanú práve tým kritickým impulzom, ktorý vychýli smerovanie pozemnej dopravy k jej novej podobe.

Zdroj: www.automoto.sk
Autor: Juraj Procházka


    
Všetky práva vyhradené. Kopírovanie textu a obrázkov je povolené len so súhlasom XTREAM a.s. a uvedením zdroja www.xtream.sk